You are here:Home » News » Screenforce tv-jaarrapport 2019

Screenforce tv-jaarrapport 2019

Samen met Annabelle Verkerk en Mariska Visser mocht ik dit jaar de presentatie van Screenforce over het tv-jaarrapport van 2019 bijwonen. Screenforce is een Nederlandse TV-marketingorganisatie. Ze kijken naar kijktijden, hoe deze verdeeld zijn, trends en advertenties. Net als vorig jaar werd dit evenement gehouden in De Hallen in Amsterdam, een mooie locatie om te netwerken, presenteren en na te borrelen. De presentatie gaf niet alleen een terugblik op het afgelopen jaar, maar keek ook naar de toekomst van: de aandacht van de consument, het meten van meerdere platformen, en de plannen van Stitching Kijk Onderzoek.

Televisie jaar 2019
De eerste spreker van de dag was de directeur van Screenforce zelf, Michael van der Voort. Hij presenteerde de cijfers van het afgelopen televisie jaar. Zo hebben we gemiddeld 192 minuten per dag besteed aan schermen. Dit getal bestaat grotendeels uit lineaire tv, maar ook uit nieuwe manieren van kijken zoals uitgesteld kijken en kijken via (S)VOD-platforms (bijvoorbeeld Netflix en YouTube). Ook worden de gemakken van tv kijken steeds groter. Door de uitstel knop kan men snel even een pauze nemen wanneer zelf gewenst en door de set-top boxen, kan men zelf bepalen wanneer bepaalde programma’s worden bekeken. Ook blijkt dat de TV het meest gebruikte apparaat is voor het bekijken van video’s.

De toekomst
In de toekomst is het, volgens Karen Nelson Field, belangrijk om aandacht te geven aan hoe men aandacht vraagt van de consument. Zo is het belangrijk om te onthouden dat de consument tegenwoordig een overload aan informatie krijgt, terwijl er maar een korte actieve aandachtsspan is. En wanneer er aandacht is betekent dit niet gelijk dat de producten waar aandacht voor is gekocht worden. Het is van belang de consument te begrijpen, in te spelen op emoties en te letten op de invloed van onbewuste aandacht. Er kunnen verschillende factoren zijn die de consument onbewust beïnvloeden, bijvoorbeeld influencers, gesprekken of reclameposters in een taxi.

Volgens Mikael Ekelöf, zal men steeds meer content consumeren in de vorm van een abonnement. Zo legt hij uit dat men liever geld betaald zodat er geen reclames zijn- en dus meer tijd over is – dan dat men tijd in levert door het kijken van reclames.

In Zweden hebben ze al een verbeterde kijk op de totale tv-consumptie en als het aan Sjoerd Pennekamp ligt van Stichting Kijk Onderzoek (SKO), zal zo’n systeem ook snel bij ons in Nederland beschikbaar zijn. Zo hopen ze niet alleen via tv-kastjes kijkcijfers te meten, maar ook luister- en internetverkeer via routerkastjes en kastjes die herkennen welk programma erop staat aan de hand van geluid. .

De toekomst zit dus vol met vernieuwingen als het gaat om onderzoeken. Het tv-toestel is nog steeds het meest gebruikte apparaat voor het bekijken van video’s. Het zal belangrijk blijven om tv-activiteiten te blijven meten, maar het is ook belangrijk om te kijken naar de andere soort manieren van (tv)-kijken: terugkijken via set-op boxen en streamen via (S)VOD-platforms. Door het meten van activiteiten op deze verschillende manieren zal er hopelijk in de toekomst een nog betere kijk zijn op wat consumenten doen, wat ze willen en hoe de markt hierop in kan spelen.

Geschreven door Meyke Siebelt
11 maart 2020 

Bron: Screenforce