In het onderstaande artikel kun je lezen hoe onder andere AreaMedia’s Managing Director, Paul Israël, reageert op de veranderingen van het televisie landschap. Is lineaire televisie nog van deze tijd? En hoe kijken jongeren televisie? Ook gooit de BBC het roer om zodat zij zich beter kunnen wapenen tegen concurrenten Netflix en Amazon. Ze zijn immers hun betrouwbare status en kwaliteit binnen Brits drama niet kwijt.

Beeld uit One Planet: Seven Worlds, de nieuwe natuurdocu waaraan de 92-jarige sir David Attenborough zijn stem verleent. © BBC
BBC WAPENT ZICH VOOR DE STRIJD
Britse openbare omroep schakelt versnelling hoger in tv-gevecht tegen Netflix en Amazon
Terwijl Netflix, Amazon en Disney met miljarden goochelen om de kijker on demand te paaien, moeten ook de klassieke omroepen vol aan de bak om niet helemaal weggedrumd te worden. Zelfs de BBC, de grootste der omroepen, kan niet op zijn lauweren rusten. Al betekent dat niet dat de grote revolutie al voor morgen is.
“Meer Brits drama van topkwaliteit voor je geld…” Met één welgemikte tweet en een bege- leidende afbeelding over de kostprijs van de Net- flix-reeks The Crown wou de BBC midden vorig jaar toch even duidelijk maken dat het Ameri- kaanse platform toch niet echt het ultieme voor- beeld was. Want voor die 112 miljoen euro dat Netflix had betaald voor twee seizoenen van de reeks over het Britse – het soort kostuumdrama waar de BBC lang het patent op had – maakte Auntie Beeb naar eigen zeggen achttien reeksen. Het moest dus maar eens gedaan zijn met die eeuwige en vaak onterechte verheerlijking van Netflix, oordeelde de BBC.
En dan te weten dat The Crown eigenlijk eerst bij de BBC zat. “Maar die reeks was moeilijk voor ons om die zo te maken”, zegt Cecilia Beacon, de programmadirecteur bij de BBC die verant- woordelijk is voor de wereldwijde markt. “Als wij The Crown gemaakt hadden, zou het iets an- ders geworden zijn. Nu zat het goed.”
De pijn rond The Crown mag dan al weggeëbd zijn, het betekent niet dat de Britse openbare omroep achterover is gaan liggen. In Liverpool hield de omroep in februari zijn jaarlijkse show- casefestival waar hij enkele honderden uren aan nieuwe programma’s voorstelt aan kopers uit de tv-wereld. “En we worden elk jaar groter en gro- ter”, zegt Paul Dempsey, directeur Global Mar- kets bij BBC Studios. “Dit jaar ontvangen we hier meer dan 700 klanten uit de hele wereld, met onder meer het hoogste aantal ooit uit Azië.”
‘De investeringen blijven stijgen en we zetten nog steeds
in op programma’s die de vaste patronen doorbreken’
– CECILIA BEACON
PROGRAMMADIRECTEUR BBC
‘Niet-lineair kijken is vooral bij jongeren sterk. Met
het tv-kanaal doen we het dan weer beter bij vrouwen van 35 en ouder’
– PAUL ISRAËL
BBC4VERTENGWOORDIGER BENELUX
Zij konden er onder meer kijken naar nog maar eens een nieuw seizoen van Top Gear, met alweer nieuwe presentatoren, maar ook een zoveelste verbluffende natuurreeks, One Planet: Seven Worlds, van sir David Attenborough, de man die zijn beroemde stem ook even aan Netflix leent. Voor een vol auditorium gaf hij een mas- terclass documentaires maken, met beelden van onder meer een ijsbeer die een beloega, een witte walvis, aanvalt. Maar evengoed stond het eerste Britse tv-project van Oscar-winnaar Steve McQueen op het menu, Dr. Who en Dancing with the Stars, naast een resem andere nieuwe fictie- reeksen die de concurrentie met de Amerikaanse giganten moeten aangaan op de tv-markt.
Om die vaak peperdure reeksen te kunnen blijven maken – aan de nieuwste Attenborough werkten enkele honderden mensen gedurende vier jaar – moet de BBC echter ook het roer om- gooien. Sinds de komst van Netflix zijn de pro- ductiebudgetten pijlsnel de hoogte in gegaan. Voor kleine Vlaamse omroepen zijn die al langer onbetaalbaar, maar ook de BBC kost het moeite om bij te benen. Om daarin te slagen besliste het vorig jaar om zijn productietak te laten samen- vloeien met BBC Worldwide, zijn commerciële arm die alle programma’s op de internationale markt verkoopt. Het nieuwe BBC Studios, dat zich kan meten met de grootste tv-bedrijven ter wereld, moet beter de concurrentie met Netflix en co kunnen aangaan.
“We blijven de ambitie hebben om big budget- reeksen te maken”, zet Paul Dempsey. “Alleen kan één zender dat niet meer betalen. Met BBC Studios kunnen we nu samen met andere pro- ducenten en zenders vanaf het prille begin van een project samenwerken. En als buitenlandse zenders een reeks bij ons willen bestellen kan dat ook, zelfs al komt die niet op de BBC.”
“Het toont dat de BBC de concurrentie head-on aangaat”, zegt Cecilia Beacon. “We rusten niet op onze lauweren. De investeringen blijven stijgen en we zetten nog steeds in op programma’s die de vaste patronen doorbreken. Iets als Stranger Things zouden wij nooit maken, maar we hebben wel uitdagende reeksen als Dr. Who.”
Top Gear krijgt voor zijn 26ste seizoen weer maar eens nieuwe presentatoren: Andrew Flintoff, Paddy McGuinness en Chris Harris. © PHOTO NEWS
Om die tot bij de kijker te blijven brengen, re- kent de Britse omroep ook op on demand-plat- formen. Daarom maakte hij vorige week bekend de handen in elkaar te slaan met de commerciële concurrent ITV en een Netflix-concurrent te lan- ceren in het Verenigd Koninkrijk, in navolging van het platform dat ze al samen in de Verenigde Staten uitbaten. Britbox, zoals de dienst heet, moet dit najaar nog online komen en het beste van beide omroepen bundelen en er mee voor zorgen dat mensen die alleen nog op aanvraag kijken hun programma’s blijven kennen.
EN DE JONGEREN?
Al betekent dat niet dat de BBC opeens alles op on demand en online zet. Ook de traditionele te- levisie blijft belangrijk. “Er mag dan al druk zitten op het lineaire kijken, er is geen signaal dat erop wijst dat onze zenders het minder goed doen”, zegt directeur Cecilia Beacon. “Onze topprogram- ma’s halen nog altijd makkelijk vijf, zes, zeven miljoen kijkers. Nee, lineaire televisie is echt nog niet dood.”
Dat zien ze volgens de BBC ook in de Benelux, waar verschillende van hun belangrijkste reeksen eerst op BBC First te zien zijn met ondertitels. Vier jaar na de lancering is de zender in Neder- land de elfde grootste zender en scoort hij beter dan de kleine broertjes en zusjes van de grote zenders. In Vlaanderen zijn er geen officiële cij- fers, al bekleedt de zender hier niet dezelfde po- sitie omdat hij bij Telenet en Proximus in betaal- pakketten zit. Alleen bij Orange, de kleine derde speler, zit BBC First in het gratis pakket.
Een van de meer uitdagende BBC-series is Dr. Who, met in de hoofdrol Jodie Whittaker. Het nieuwe seizoen staat gepland voor volgend jaar. © BBC
“Maar het bereik stijgt wel,” zegt Paul Israël, die de BBC vertegenwoordigt in de Benelux. Toch zien ze ook daar de impact van het veranderend kijkgedrag. “Bij BBC First kan je ook op aanvraag of via een tweede scherm kijken. Dat niet-lineaire kijken is vooral bij jongeren sterk. Met het tv-ka- naal doen we het dan weer beter bij vrouwen van 35 jaar en ouder. Een lineair kanaal heeft dus een ander publiek, maar er blijft dus nog al- tijd ruimte voor zo’n kanaal. Op dat vlak bekleedt de BBC toch een unieke positie. Mensen hebben veel affiniteit met onze programma’s en daardoor hebben we een loyale fanbase.”
Alleen: bij oudere kijkers mag de BBC dan nog steeds een keurmerk zijn, is dat ook nog zo bij tieners of zelfs twintigers? Zij groeien op in een andere mediawereld waar andere merken vaak de toon zetten. Traditionele keurmerken zoals de BBC, of de VRT bij ons, hebben het vaak moei- lijk om aan te knopen bij de leefwereld van de jongeren. Naast de digitale transformatie is dat de grote uitdaging voor de BBC, merkte eerder ook technologiedirecteur Stuart Page op. “We moeten opnieuw de jongeren kunnen bereiken, en dan vooral de min-dertigjarigen.” In Liverpool werd ook gegoocheld met cijfers die de verande- ring aantonen: in de Verenigde Staten zou één op de vier kinderen jonger dan tien jaar al een gsm hebben. Een gemiddelde tiener heeft in het Verenigd Koninkrijk voor schooltijd al meer dan tien filmpjes op YouTube bekeken. Probeer daar als tv-zender maar eens tegenop te boksen.
Om die reden – maar toch vooral ook omdat de BBC zwaar moest besparen – besliste de Britse openbare omroep enkele jaren geleden al om van BBC 3 een pure online omroep te maken. “Met meer uitdagende, soms wat provocerende docu’s hebben we zo een sterk online merk kun- nen uitbouwen”, zegt Beacon. “En als we merken dat iets erg goed scoort, ook bij andere publieken, komen die programma’s nadien soms ook nog op lineaire televisie.”
MAGNEET
“De BBC blijft toch een betrouwbare bron van kwaliteit,” merkt Paul Israël op. “Het blijft een sterk merk, ook bij jongeren. Je merkt toch dat ze blijven kijken.” Al lukt dat bij BBC First vooral goed met meer complexe drama’s als Tin Star en The Uncivil War. Ook een ouder verhaal als Picnic at Hanging Rock doet het op dat vlak goed omdat we daar met een jonge cast werken en heden- daagse toon aanslaan. Het oogt zo heel modern.” Al blijkt verrassend genoeg ook een oude rot als sir David Attenborough een magneet voor jonge kijkers. De man mag dan al 92 jaar oud zijn, als hij vertelt over wat er in de jungle of op de sa- vanne gebeurt blijft iedereen kijken, merkt Cecilia Beacon op. “Je associeert hem er niet meteen mee, maar met Attenborough bereiken we echt veel millennials.”
Door: JAN DEBACKERE